Recept: peterseliesoep

Hoera! Al het werk dat ik enkele maanden geleden in mijn moestuintje heb gestoken, loont zeker! Vandaag maakte ik heerlijke peterseliesoep van de lekkere groentjes uit mijn tuin.

Mijn mama-tomatenplant is helaas geknakt door een onweer, maar gelukkig had ik al enkele stekken opzij gezet. Hopelijk groeien de tomaten nog wat vooraleer het te koud wordt. Voor de rest heb ik een overvloed aan (zoete) paprika’s, peterselie, dille en basilicum. Gisteren ben ik nog een hele avond bezig geweest om de ideale moestuin voor 2018 te ontwerpen, zodat ik nog meer groenten, kruiden en fruit kan planten.

Vandaag maakte ik met peterselie, bieslook en een paprika uit mijn moestuin een lekker en pittig peterseliesoepje!

DSCN8373

Wat heb je nodig? (voor 5 à 6 kommen soep)

  • 1 eetlepel boter
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 2 aardappels
  • 1 ui
  • 1 grote teen knoflook
  • 1 groene puntpaprika
  • 1 grote bos peterselie
  • 1 kleine bos bieslook
  • 1 liter water
  • 2 kippenbouillonblokjes
  • kruidenboter
  • geraspte kaas
  • zout en peper

Hoe ga je te werk?

  1. Was de peterselie en bieslook en hak fijn. Als jouw kruiden en planten uit je eigen moestuin komen, kan je ze het best een keer of drie wassen om al het zand en alle insecten af te spoelen.
  2. Snij de aardappelen en de ui in schijfjes en snij de teen knoflook en de paprika fijn.
  3. Smelt de boter in een kookpot en voeg de eetlepel olijfolie toe. Bak hierin de aardappelschijfjes tot ze een goudbruine kleur hebben. Vervolgens voeg je de ui, de knoflook en de paprika toe. Laat alles een vijftal minuten stoven.
  4. Roer de peterselie en bieslook erdoor, schenk de liter water erbij en voeg de bouillonblokjes toe.
  5. Breng het geheel aan de kook, zet het vuur een beetje lager en laat een tiental minuten koken. Voeg op het einde nog een beetje kruidenboter en geraspte kaas toe om een zachte smaak te creëren. Leg een deksel op de pot om de warmte te bewaren.
  6. Haal de pot van het vuur. Gebruik een staafmixer om de soep te mixen.
  7. Werk af met peper en zout en serveer met een stukje geroosterd brood. Smakelijk!

DSCN8375

Wil je dit recept graag bewaren? Klik op de foto hieronder om het recept toe te voegen aan je Pinterest-bord!

peterseliesoeppin

Xoxo, Laura

 

11 gedachtes over “Recept: peterseliesoep

  1. Ik dacht ook al preisoep/peterseliesoep? Ik ben gek op soep, het is meestal zo gemaakt, boordevol groenten en ideaal om een dag van tevoren te maken 🙂 Ik ben heel benieuwd naar deze soep, het ziet er erg lekker uit 🙂

    Like

Geef een reactie

