DIY: 4 manieren om je oude bloempotten te upcyclen!

Toen ik onze stoffige kelder binnenkwam na een lange winter, vond ik niet enkel bruikbaar materiaal voor mijn mini-moestuintje, maar ook een shitload aan bloempotten! Jammer genoeg zagen ze er allemaal vuil en lelijk uit. Tijd om te upcyclen dus…

Ik besloot om het mezelf niet te moeilijk te maken, dus ik heb maar drie kleuren gebruikt: wit, goud en lichtroze. Ik bracht wit en goud aan met spuitbussen en ik gebruikte lichtroze verf voor de kleine bloempotjes. Heel simpel, heel fijn! De foto van de bloempotten hieronder is gemaakt voor ik aan het project begon. Ik heb last minute nog wel besloten om het kleine witte potje in te ruilen tegen de drie andere bloempotjes.

19619117_1706247482722734_1270799342_o

Wat heb je nodig?

  • bloempotten
  • spuitlak
  • verf
  • verfkwasten
  • papieren tape
  • krant

Hoe ga je te werk?

Zorg ervoor dat er geen vuiligheid meer aan je bloempotten hangt. Veeg desnoods over de potten met een natte doek of was ze snel af.

LINKS: Ik heb eerst de pot wit geverfd en daarna heb ik de rand pas goud gespoten. Achteraf bekeken was het gemakkelijker geweest om het andersom te doen. Het oppervlak was iets ruwer, dus ik gebruikte een verfkwast met varkenshaar. Tip: zet je bloempotten in een binnenruimte na het spuiten, anders heb je kans dat er vliegjes vastgeraken in de lak.

RECHTS: Dit is m’n persoonlijke favoriet! Deze bloempot zag al wit, maar hij was verschrikkelijk vies. Ik heb de pot nog afgewassen, maar de grijze kleur bleef. Wit verven dus! Ik moet zeggen dat ik de verf van Action héél goed vind! Droogt snel en dekt na twee lagen soms al. Met papieren tape heb ik twee driehoeken afgeplakt en daarna heb ik ze met gouden lak bespoten.

collage

Let op! Als je niet nog eens wil gaan verven, dan plak je best al de rest af met tape en krantenpapier. Anders krijg je het resultaat van hieronder. Let er ook op dat je de tape goed aandrukt. Ga er eventueel met je vingernagel over.

collage3

LINKS: Plak een gedeelte af met papieren tape. Verf het deel dat je gekleurd wil zien. Zet drie of vier lagen voor een goed resultaat en wacht een half uurtje tussen elke laag.

RECHTS: Ik spoot eerst de hele vaas wit en heb ik de gouden driehoek pas gedaan. Wacht tot de witte lak droog is (ongeveer vijftien minuten) en plak een gedeelte af met papieren tape. Spuit de driehoek goud en laat opnieuw drogen..

collage kopie

Op Pinterest ben ik nog veel ideeën tegen gekomen, dus er komt ooit nog wel eens een blogpost over bloempotten upcyclen!

Veel plezier en succes!

Liefs, Laura

Geef een reactie

